Tematyka miesiąca

25.11.2021 – Czwartek

Temat: Podróż w nieznane

 

Zajęcia 1. Masa galaktyczna – zabawy badawcze

* Głuchy telefon – poznanie pojęć: astronauta, kosmonauta, tajkonauta.

Do zabawy można zaangażować rodzeństwo, dziadków bądź rodziców. Pierwsza osoba rozpoczyna zabawę w głuchy telefon, podając kolejno hasła: astronauta, kosmonauta, tajkonauta. Gdy hasło trafi do ostatniej osoby, wypowiada je ona na głos. Zapisujemy hasło na kartce. Dziecko zastanawia się nad odpowiedziami na pytania:

– Co łączy astronautę, kosmonautę i tajkonautę?

– Co ich różni?

Wyjaśniamy dziecku, że różni ich właściwie jedynie kraj, który wysłał statek kosmiczny w przestrzeń kosmiczną. Jeśli wyruszył ze Stanów Zjednoczonych, na jego pokładzie znajdował się astronauta; jeśli z Rosji – kosmonauta; jeśli z Chin – tajkonauta.

 

* Kosmiczni odkrywcy – zabawa tematyczna

Opowiadamy dziecku, że kosmiczni wędrowcy podczas badań kosmicznych znaleźli nietypową masę. Kosmonauta uznał, że jest nieprzyjemna i dziwaczna (podajemy dziecku niewidzialną masę, prezentując adekwatne do tego stwierdzenia miny).

– Tajkonauta uznał, że jest niebezpieczna (podajemy dziecku niewidzialną masę, prezentując adekwatne do tego stwierdzenia miny).

– Astronauta był ciekawy i uznał, że ciecz jest przyjemna i interesująca (podajemy dziecku niewidzialną masę, prezentując adekwatne do tego stwierdzenia miny).

*Co jest rozciągliwe? – burza mózgów.

Umieszczamy przedmioty, które można rozciągnąć (np. Guma, plastelina, gumka do włosów), w miejscach dostępnych dla dziecka.

Następnie zadajemy dziecku pytanie: Co jest rozciągliwe? Dziecko dzieli się swoimi pomysłami, można zapisać je na kartce. Następnie szukamy w domu przedmiotów z kartki i sprawdzamy, czy faktycznie się rozciągają.

*Butelka galaktyczna – tworzenie zabawki sensorycznej

Potrzebujemy: Małą butelkę, oliwkę dla dzieci, brokat, wodę, granatowy/fioletowy barwnik spożywczy

 

Prosimy dziecko o wypełnienie butelki do 1/3 wysokości oliwką. Do oliwki dziecko dosypuje brokat, a następnie wodę zabarwioną barwnikiem spożywczym. Zakręca butelkę i energicznie miesza. Zachęcamy dziecko do opisu wrażeń wizualnych, nazywania obserwowanych zjawisk (wytworzą się liczne pęcherzyki powietrza).

 

Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne

*Taniec-połamaniec

Dzieci swobodnie biegają w różnych kierunkach, wykonują podskoki z wyskokiem w górę przy nagraniu dowolnej piosenki.

* Trening uważności

Dzieci poruszają się po sali zgodnie z rytmem nagrania, rytmicznej melodii. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się i stają na jednej nodze. Na zmianę: przodem do rodzica, tyłem do rodzica.

*Ruchy tancerzy

Do tej zabawy dziecko będzie potrzebowało partnera (rodzic, ktoś z rodzeństwa). Stajemy w parach naprzeciwko siebie. Jedna osoba pokazuje ruchy taneczne wykonywane przez tancerzy (obroty, ukłony), druga je naśladuje.

*Zabawa w sylaby

Do tej zabawy potrzebujemy dwóch grzechotek (mogą być małe butelki w środku z grochem, fasolą). Dziecko, w siadzie skrzyżnym, wybiera dwa słowa, np. dwusylabowe, rymujące się ze sobą. Trzyma po dwie grzechotki: w górze, na dole, z boku, i potrząsa nimi, akcentując sylaby. Np. la-to, ta-to.

*Tak jak ja

Stajemy na środku pokoju i wystukujemy rytm na bębenku (bądź stole) i wypowiadamy słowa: Zrób tak jak ja. Dziecko odtwarza rytm za pomocą grzechotek lub butelek napełnionych drobnym materiałem, wykonując jednocześnie rytmiczne podskoki w miejscu.

*Między grzechotkami

Rozkładamy grzechotki (butelki wypełnione sypkim materiałem typu groch, fasola itd.) w różnych miejscach na dywanie. Następnie wystukujemy różne rytmy na tamburynie. Dziecko porusza się pomiędzy grzechotkami rozłożonymi na podłodze: maszeruje, wykonuje obroty, biega wokół przyborów, przeskakuje przez nie, porusza się w wolnym i w szybkim tempie, dostosowując ruchy do podanego rytmu.

* Koncert

Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, odtwarzamy nagranie dźwięków instrumentów muzycznych. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaki instrument usłyszały.

Nagranie instrumentów znajdziecie Państwo tutaj: https://youtu.be/MadTiSUv4Jo

Pozostałe aktywności:

 

  1. Utrwalenie melodii piosenki pt. Układ Słoneczny

Proszę wejść w podany link: https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-supersmyki. Wybieramy poziom B (pięciolatek), następnie przewijamy w prawo na CD2 i odtwarzamy piosenkę nr. 7 pt. Układ Słoneczny.

Zabawa przy piosence: Odtwarzamy dziecku piosenkę, po każdej zwrotce zatrzymujemy odtwarzanie utworu. Zadaniem dziecka jest podzielenie na sylaby nazw ciał niebieskich, które pojawiły się w zwrotce.

  1. Ozdabianie cyfry 6

Dziecko ozdabia cyfrę dostępnym materiałem plastycznym (bibuła, plastelina, kredki, mazaki, brokat).

Cyfrę można pobrać np. z tej strony: https://rodzicielskieinspiracje.pl/cyfra-6-do-druku-szablon-pdf-kolorowanka/

3. Kolorowanie kosmicznego rysunku według wzoru, przy okazji utrwalamy zapis cyfrowy liczb 1-6

Kosmiczny rysunek pobieramy z tej strony: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pokoloruj-kosmos-wedlug-wzoru/https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pokoloruj-kosmos-wedlug-wzoru/

 

 

Zajęcia zdalne Piątek 26.11.2021 r.

Temat: Porozmawiajmy o Księżycu.

  1. Zadanie na rozwój mowy i myślenia: słuchanie piosenki „Księżyc raz odwiedził staw” i rozmowa na temat piosenki:

– O czym była piosenka?

– Co w piosence robił księżyc? (Odwiedził staw)

– Kto zobaczył, że księżyc odwiedził staw?(szczupaki)

– O co zapytały szczupaki? (Kto to taki)

– Co odpowiedział księżyc? (Że jest złota rybka)

– Kto usłyszał rozmowę księżyca ze szczupakami? (Rybak)

– I co zrobił ten rybak ? (Złowił księżyc na wędkę i dusił, czyli gotował)

– W czym dusił czyli gotował? (W śmietanie)

– Jak długo to trwało? (Całą noc)

– I co zrobił rybak potem z księżycem ? (Zjadł na śniadanie)

 

  1. Praca plastyczna – „Księżyc na rozgwieżdżonym niebie”

Potrzebne będą:

– granatowy lub czarny karton,

– plastelina

– folia aluminiowa.

Z folii formujemy księżyc. Przyklejamy go do kartonu.  Z plasteliny robimy 10 kulek, które dzielimy na 3 części i tworzymy gwiazdy.

 

Dodatkowe materiały:

 

Zajęcia zdalne Poniedziałek 29.11.2021 r. 

Temat: W listopadowym nastroju

  1. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej pt. „Listopad”.

Przyszedł sobie do ogrodu stary,

siwy pan Listopad.

Grube palto wziął od chłodu

i kalosze ma na stopach.

 

Deszcz zacina, wiatr dokucza.

Pustka, smutek dziś w ogrodzie.

Pan Listopad cicho mruczy:

nic nie szkodzi, nic nie szkodzi.

 

Po listowiu kroczy sypkim

na ławeczce sobie siada.

Chłód i zimno. Mam dziś chrypkę.

Trudna rada, trudna rada.

 

Pytania do wiersza:

– O czym był wiersz?,

– Gdzie przyszedł pan Listopad?,

– Jak wygląda?

– Jaka jest pogoda opisana w wierszu?

 

  1. Praca plastyczna: Jesienne parasolki

Potrzebne materiały: kolorowe kartki, klej, nożyczki, kredki.

Instrukcja: https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/izabela-kowalska/parasolki/

 

Dodatkowe materiały dla chętnych:

 

Zajęcia zdalne poniedziałek 29.11.2021

  1. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej pt. „Listopad”.

Przyszedł sobie do ogrodu stary,

siwy pan Listopad.

Grube palto wziął od chłodu

i kalosze ma na stopach.

 

Deszcz zacina, wiatr dokucza.

Pustka, smutek dziś w ogrodzie.

Pan Listopad cicho mruczy:

nic nie szkodzi, nic nie szkodzi.

 

Po listowiu kroczy sypkim

na ławeczce sobie siada.

Chłód i zimno. Mam dziś chrypkę.

Trudna rada, trudna rada.

 

Pytania do wiersza:

– O czym był wiersz?,

– Gdzie przyszedł pan Listopad?,

– Jak wygląda?

– Jaka jest pogoda opisana w wierszu?

 

  1. Praca plastyczna: Jesienne parasolki

Potrzebne materiały: kolorowe kartki, klej, nożyczki, kredki.

Instrukcja: https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/izabela-kowalska/parasolki/

 

Dodatkowe materiały dla chętnych:

 

Listopad

 

Tydzień pierwszy

 

Temat tygodnia: Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?

 

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jak się nazywają członkowie rodziny

– jakie relacje ich łączą

– jak zachować się na cmentarzu

– co to jest drzewo genealogiczne

– jakie prawa i obowiązki mają dzieci

– co łączy i różni: domy jednorodzinne, domy szeregowe, bloki, kamienice

– jak wykonać pracę plastyczną

z wykorzystaniem materiałów do recyklingu

– jak wygląda litera t, T

– jak wygląda trójkąt

 

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?

– słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Niewidzialna dłoń, wiersza Grażyny Lech Zdjęcia

– wykonując zadania w kartach pracy cz. 1, s. 66–67, 71

– pracując z tablicami demonstracyjnymi nr 31–32, 33, 35

– słuchając piosenki Prawa i obowiązki dziecka i ją śpiewając

– uczestnicząc w burzy mózgów – Lista rzeczy do zrobienia

– realizując w przestrzeni domowej działanie prospołeczne Niewidzialna ręka

– uczestnicząc w dyskusjach i prezentacjach – Moja rodzina, Drzewo genealogiczne, Święto Zmarłych, Zdjęcia mojej rodziny, Co to znaczy mieć prawo do czegoś?, Co to znaczy

mieć obowiązek?

– poznając pojęcia prawo i obowiązek, Konwencja praw dziecka

– dokonując ewaluacji działań realizowanych w bieżącym tygodniu

– wykonując pracę plastyczną Domek

 

Tydzień drugi

 

Temat tygodnia: Co powinien wiedzieć każdy Polak?

 

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są polskie symbole narodowe

– o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie

– jakie są walory geograficzne Polski

– o Polakach, którzy zapisali się na kartach polskiej historii

– co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości

– jak wygląda litera i, I

– jak wygląda cyfra 5

 

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?

– słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Skrzynia polskich skarbów, Legendy o Lechu, Czechu i Rusie

– wykonując zadania w kartach pracy cz. 1, s. 74–79

– pracując z tablicą demonstracyjną nr 34

– słuchając piosenki To Polska i ją śpiewając, słuchając nagrania Mazurka Dąbrowskiego

– poznając godło w zabawie Czerwony orzeł na białym tle

– uczestnicząc w zabawach: Biało-czerwoni, Za co kocha Polskę…?, Podróże po Polsce, Dokończ zdanie, Sąsiedzi Polski, Polska, biało-czerwoni, Puzzle z Polski

– poznając prezentacje: Narodowe Święto Niepodległości, Polska na mapie Europy, Podróż po Polsce

– poznając różne miejsca w Polsce przedstawione na pocztówkach

– podążając śladami polskich naukowców, sportowców i ludzi zasłużonych dla kultury

– wykonując prace plastyczne: Kokarda narodowa, Moja Polska, Ekoflaga

 

Tydzień trzeci

 

Temat tygodnia: Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?

 

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jak wyglądają polskie stroje ludowe

– jak brzmi muzyka ludowa

– o czym opowiadają polskie legendy

– jakie potrawy są typowe dla różnych regionów Polski

– jaka jest historia powstania pluszowego misia

– jak wygląda litera d, D

– jak wygląda cyfra 0

 

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?

– słuchając opowiadania Barbary Szelągowskiej Magiczne opowieści, wiersza Bożeny Kotulskiej Bardzo dawno

– wykonując zadania w kartach pracy cz. 2, s. 2–3, 5–7

– pracując z tablicami demonstracyjnymi nr 36, 37

– słuchając piosenki Tańce polskie i ją śpiewając

– wykonując prace plastyczne: Krakowski serdaczek, Smok Wawelski

í uczestnicząc w dyskusjach i prezentacjach: Województwa, Rękodzieło, Lista dań, Historia

pluszowego misia, Stroje ludowe

í słuchając legendy Żółta ciżemka, przypominając legendę O Smoku Wawelskim

– uczestnicząc w zabawach: Wycieczka po Polsce, Głodny Smok Wawelski, Czego przestraszył się Smok Wawelski?, Bazyliszek, Poszukiwania Złotej Kaczki, Krakowiak, Stół pyszności regionalnych, Z czego to jest zrobione?

– słuchając utworów muzycznych: Tańce ludowe, Krakowiak − melodia ludowa, Kujawiak, Gołąbeczek przylata, A u mojej pani matki

 

Tydzień czwarty

 

Temat tygodnia: Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką

Niedźwiedzicę?

 

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– co to jest Układ Słoneczny

– co to są gwiazdozbiory

– czym się różni meteoroid od meteorytu

– czym naprawdę jest spadająca gwiazda

– o kontynentach i oceanach na Ziemi

– jak wygląda planeta Mars

– czy możliwe jest życie na innych planetach

– czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta

– jak wygląda litera k, K

– jak wygląda cyfra 6

 

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?

– słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Wywiad z Kosmitą, słuchając wiersza Iwony Róży Salach W Toruniu żył Kopernik

– wykonując zadania w kartach pracy cz. 2, s. 10–11, 12–13

– pracując z tablicą demonstracyjną nr 38

– słuchając piosenki Układ Słoneczny i ją śpiewając

– wykonując pracę plastyczną W kosmosie i Statek kosmiczny

– rozmawiając o życiu na innych planetach

– oglądając film nakręcony za pomocą marsjańskiego łazika

– uczestnicząc w zabawach: Gwiazdozbiory, Nazwy gwiazdozbiorów, Deszcz meteorytów,

Po orbicie, Planety, Układ Słoneczny, Kosmiczne memory, Kosmiczni odkrywcy, Wokół Słońca, Orkiestra kosmiczna, My, planety, Miasta, państwa, Kontynenty

– poznając pojęcia: astronauta, kosmonauta, tajkonauta

– uczestnicząc w zabawie twórczej Imiona dla planety i gwiazdy

– tworząc zabawkę sensoryczną Butelka galaktyczna

– wykonując prace plastyczno-techniczne: Statek kosmiczny, W kosmosie