Tematyka miesiąca

Listopad 25.11.2021- 29.11.2021 – nauka zdalna

25.11.2021 CZWARTEK

Utrwalanie pojęcia „para”. Do tego zadania dzieci mogą wykorzystać skarpety, rękawiczki, lub buty. Ich zadaniem jest prawidłowe odnalezienie par. Po wprowadzeniu pojęcia dzieci mogą samodzielnie szukać nowych par w otoczeniu.

Słuchanie opowiadania Wandy Chotomskiej Lodówka.

Dopóki w kuchni nie było lodówki – jedni mieszkali w kredensie, inni koczowali pod gołym niebem. Na balkonie albo za oknem. Ale tylko w zimie, bo w lecie każdy bał się upału.

Trzęsły się nóżki w galarecie,

bo im za ciepło było w lecie,

rzewnymi łzami łkała zupa:

– Czuję, że szkodzi mi ten upał!

Jęczała szynka, schab się zżymał,

salceson mówił: – Co za klimat!

Bał się upału gar z bigosem,

sznycel rozpaczał nad swym losem.

– Ten upał całkiem nas rozkłada! – biadała kiszka i sztufada

i wzdychał tłusty kołdun w cieście:

– Ach, kiedyż będzie zimno wreszcie?

A teraz wszyscy szykują się do przeprowadzki. Bo lodówka już jest i nie trzeba nocować ani na

balkonie, ani za oknem.

Fikają zimnych nóżek tacki,

ogromnie rade z przeprowadzki,

łzami radości płacze zupa:

– Już mi nie będzie szkodził upał!

Schab na półmisku szynkę klepie,

salceson woła: – Będzie lepiej!

Skacze do góry gar bigosu,

sznycel już nie klnie swego losu,

cieszy się kiszka i sztufada

z tej przeprowadzki też jest rada,

i krzyczy głośno kołdun w cieście:

– W lodówce zimno będzie wreszcie!

I po kolei, jeden z drugim, wprowadzają się do lodówki

nowi lokatorzy.

A mieszkańcy kredensu patrzą na to przez
szybki i nie mówią nic. Ale w głębi ducha każdy marzy o tym, żeby jak najprędzej przenieść się ze starej kamienicy kredensu do nowego budownictwa lodówkowego.

Rozmowa na temat opowiadania.
− Gdzie trzymano jedzenie, gdy nie było lodówek?
− Czego bały się potrawy?
− Czy ucieszyła je przeprowadzka do lodówki?
− Wymieńcie potrawy, które się cieszyły.

Ćwiczenia w liczeniu:

Tablica nr 25.

− Ile półek jest w lodówce? (Cztery).
− Co znajduje się na pierwszej półce? (Sałata, papryka, ogórek, pół arbuza).
− Policzcie produkty na pierwszej półce. Pokażcie ich liczbę na palcach.
− Co znajduje się na drugiej półce? (Mleko, ser biały, ser żółty).
− Policzcie produkty. Pokażcie ich liczbę na palcach.
− Gdzie jest więcej produktów: na pierwszej półce czy na drugiej? O ile więcej?
− Co znajduje się na trzeciej półce? (Kawałek szynki, dwa jogurty).
− Policzcie produkty. Pokażcie ich liczbę na palcach.
− Na której półce jest więcej produktów: drugiej czy trzeciej? (Jest ich tyle samo).
− Co znajduje się na czwartej półce? (Masło, kawałek tortu, winogrona, galaretka w przezroczystej miseczce).
− Policzcie produkty na czwartej półce. Ile ich jest? Pokażcie ich liczbę na palcach.
− O ile więcej produktów jest na czwartej półce niż na trzeciej?

 

Zabawa ruchowa Liczymy do czterech. Dzieci wykonują określoną ilość podskoków.

Karta pracy, cz.1, nr 41.

− Narysujcie na ekranie telewizora fragment ulubionej bajki na dobranoc.
− Rysujcie po śladzie kabla do gniazdka.

 

 

26.11.2021 PIĄTEK

 

Ćwiczenia oddechowe, ukierunkowane na czynność mówienia – Huśtamy zabawki na brzuchach. Dla każdego dziecka maskotka.
Dzieci leżą na plecach. Polecamy im tak wykonywać wdech, a potem wydech, aby brzuchy opadały i unosiły się – na zmianę. Aby to sprawdzić, dzieci muszą położyć dłonie na brzuchach. Gdy opanują to ćwiczenie, umieszczają na brzuchach wybrane przez siebie zabawki (misia, maskotkę). Wykonując rytmiczne wdechy i wydechy, dzieci huśtają zabawki na brzuchach.

Dzielenie słów – nazw urządzeń elektrycznych – rytmicznie (na sylaby), połączone z wykonywaniem odpowiedniej liczby kroków (jedna sylaba – jeden krok).

 

Zajęcia. Kolorowy abażur – wypełnianie rysunku lampy kuleczkami bibuły.

 

Zabawa O której lampie mówimy?
Tablica demonstracyjna nr 26.
− Słuchajcie opisów wybranych
lamp i je wskazujcie.

Omawianie wyglądu  wybranej lampy. Dzieci wskazują ją na tablicy.
Określanie, do czego służą lampy.
− Czy macie w domu lampy stające?
− Do czego one służą? Kiedy ich używamy?
Omówienie wyglądu i budowy lampy.

Wskazanie części lampy i nazywanie (abażur, podstawka, kabel).

Kartki ze schematycznymi rysunkami lampy, bibuła, klej, kredki.

Dzieci dostają kartki ze schematycznymi rysunkami lampy stojącej.

Robią kulki z bibuły i przyklejają je na rysunku abażuru. Potem kolorują podstawkę i dorysowują kabel.

Zabawa Wytupujemy rytmy.
Dzieci wytupują proste rytmy podane przez rodzica w formie klaskania.

Nauka rymowanki.
Pralka, lodówka, mikser,
lampa, odkurzacz, toster.

 

29.11.2021 PONIEDZIAŁEK

Zabawa z nieznacznym ruchem W tył zwrot.

Dzieci idą jedno za drugim po kole. Na komendę W tył zwrot energicznie zmieniają kierunek
marszu na przeciwny.
Zabawa ruchowa Kot jest – kota nie ma.
Dzieci są myszkami. Na hasło Kot jest! – myszki chowają się (dzieci przysiadają, obejmują rękami kolana, a głowy opuszczają nisko).

 

Zajęcia. Słuchanie opowiadania Anny Świrszczyńskiej Pimpuś.
Tablica demonstracyjna nr 27.
− Czym różnią się psy?
− Którego chcielibyście mieć w domu?
− Czy ktoś z was ma psa?
Zabawa Jak może mieć na imię piesek?
Maskotka piesek.

Rodzic przygotowuje maskotkę pieska.
− Jakie imię nadalibyście pieskowi? Dzieci wymyślają imiona. Na koniec możemy zaproponować imię Pimpuś.

Słuchanie opowiadania.

Pies Marka nazywa się Pimpuś. Ten Pimpuś ma brązową łatkę.
− Zgadnij, gdzie.
− Na grzbiecie?
− Nie.
− Na brzuchu?
− Nie.
− Na ogonie?
− Nie.
− No, to gdzie?
− Na nosie.

Pytają się Pimpusia kwiatki:
− Po co ci łatka na nosie?
− Żeby było ładniej.

Więc kwiatki dziwią się i szepczą jeden do drugiego:

− Ach, ach! Nasz Pimpuś to dopiero elegant!
Pytają się Pimpusia białe chmury, co płyną po niebie i zawsze się spieszą:
− Po co ci łatka na nosie?

A Pimpuś robi mądrą minę.
− Żeby było w nosek cieplej.

Więc chmury zdziwiły się jeszcze bardziej i, płynąc szybko dalej, opowiadały wszystkim:
− Widziałyśmy takiego psa, co nosi łatkę na nosie, żeby było mu cieplej.

Przyszedł raz Pimpuś do kuchni, a tam mama robi kluski. Pełno mąki na stolnicy. Pimpuś musi

zobaczyć, co to. Wsadził nos w mąkę, powąchał i wybiegł na dwór. A tu wszyscy w krzyk:
− On już nie ma łatki na nosie!

Idzie Pimpuś do lusterka, patrzy – a cały nos biały.

Zgubiłem swoją śliczną łatkę. Gdzie jej szukać? Na podwórku – nie ma.

Na ulicy – nie ma.

Usiadł pies i płacze. Łzy mu ciekną kap, kap. Po kosmatej mordeczce, po nosie. Otarł je łapą. A tu wszyscy w krzyk:
− Pimpuś znowu ma łatkę na nosie!

Fiu, jak się ten Pimpuś cieszył! Chwycił własny ogon i kręcił się w kółko. Wbiegł Marek, pan Pimpusia. Wziął go na ręce i zaczął się śmiać!
− Pimpusiu, jesteś strasznie głupim psem, ale cię kocham!

Rozmowa na temat opowiadania.

Tablica demonstracyjna nr 28.
− Jak wyglądał Pimpuś?
− Co odpowiedział Pimpuś kwiatom na pytanie o łatkę?
− Co powiedział białym chmurkom?
− Co mama robiła w kuchni?
− Co zrobił Pimpuś? Co się wtedy stało?
− Jak skończyło się to zdarzenie?

Zabawa ruchowo-naśladowcza Jak Pimpuś.

Rodzic opowiada o tym, co robi Pimpuś, np. szczeka, biega, śpi, podskakuje, je… Dzieci naśladują te czynności.

Karta pracy, cz. 1, nr 42.
− Dokończcie rysować pieska według wzoru.
− Pokolorujcie go. Nadajcie mu imię.

Nauka słów piosenki O zwierzętach domowych.

  1. Choć kłopot z tym niemały,
    to w domu je trzymamy,
    i robimy dla nich wszystko
    i bardzo je kochamy.
    Ref.: Jamniczek ma koszyczek, a kotek – poduszeczkę,
    chomiczek ma swój domek,
    kanarek zaś klateczkę. (bis)
    II. Małgosia ma jamniczka,
    chomika ma Dorotka,
    kanarka – Karolinka,
    a ja – czarnego kotka.
    Ref.: Jamniczek ma koszyczek…
    III. Jamniczek głośno szczeka,
    kocurek cicho ziewa,
    chomiczek popiskuje,
    kanarek pięknie śpiewa.
    Ref.: Jamniczek ma koszyczek…