Zajęcia dodatkowe

Zajęcia umuzykalniająco – rytmiczne z elementami teatralnymi.

Zajęcia prowadzi: Milena Kranik

Program zajęć obejmuje ćwiczenia rytmiczno – umuzykalniające, dykcyjne, śpiew, ruch, a także gry i zabawy teatralne i dramowe. Śpiew, ćwiczenia rytmiczne i gra na instrumentach perkusyjnych doskonale kształtują koncentrację, zmysł słuchania, poczucie rytmu i umiejętności pracy w grupie. Rozwijają także w stopniu elementarnym słuch wysokościowy, koordynację słuchowo – ruchową i słuchowo – głosową, pamięć i wyobraźnię muzyczną. Podczas zajęć będziemy rozwijać swój najcenniejszy instrument jakim jest nasz głos a także ćwiczyć koordynację ruchową i poczucie rytmu poprzez grę na własnym ciele oraz wykorzystanie instrumentarium Orffa.
Zabawy teatralne pomogą uświadomić samego siebie, odkrywać, poznawać i przyswajać świat zewnętrzny. Stymulują rozwój w zakresie działań twórczych poprzez pobudzanie do kreatywnego myślenia i działania. Dzięki wprowadzeniu metody zabawy i improwizacji dzieci wyzbywają się strachu i wstydu, uczą się wyrażania własnych uczuć oraz rozwijają wyobraźnię, wyzwalając przy tym pozytywne emocje.
Podczas zajęć wprowadzane będą ćwiczenia, których celem jest rozwijanie twórczej inwencji dziecka. Należą do nich improwizacje ruchowe śpiewane i grane. Kluczowym elementem każdych zajęć jest śpiew i ćwiczenia ruchowo – rytmiczne, których stopień trudności będzie dopasowany do indywidualnych potrzeb grupy.
Będziemy korzystać z repertuaru o wysokiej jakości artystycznej między innymi z utworów ludowych i etnicznych a także repertuaru Jerzego Wasowskiego „Piosenki dla dzieci”

Logopedia

Zajęcia prowadzi: mgr Hanna Roszkowska

Zajęciami logopedycznymi  objęte są  dzieci w wieku od 3 lat  do 6
Kształtowanie się mowy dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem społeczno – emocjonalnym. Częste kontakty werbalne z otoczeniem bogacą słownictwo, uczą prawidłowych zasad gramatycznych, właściwego posługiwania się melodią, akcentem i rytmem wypowiedzi, a przede wszystkim ułatwiają komunikowanie się ze środowiskiem.
W terapii logopedycznej najważniejszym celem jest dbanie o głos, ponieważ jest on podstawowym narzędziem służącym nam do komunikowania się z otoczeniem. Nieprawidłowości budowy aparatu mowy, problemy rozwojowe, czy przyczyny neurologiczne uniemożliwiają wykorzystywanie go we właściwy sposób.
Terapia logopedyczna poprzedzona jest szczegółową diagnozą, po której opracowuję indywidualny plan postępowania logopedycznego dopasowany do potrzeb dziecka. Prowadzę terapię korekcyjną i profilaktyczną wszystkich występujących u dzieci wad wymowy wynikających z:
• nieprawidłowości budowy aparatu artykulacyjnego – niewłaściwy zgryz, rozszczep podniebienia i warg;
• dysfunkcje w rozwoju intelektualnym i fizycznym dziecka – niedosłuch, autyzm, alalia, porażenie mózgowe i inne;
• nieodpowiedniego wykorzystywania rozwoju mowy dziecka i wykształcających się przez lata automatyzmów, np. seplenienie;
• mowy dwujęzycznej i obcokrajowców, a nie zadowolonych ze swojego wysławiania się.
W pracy swej uwzględniam korelację z innymi dziedzinami kształtującymi człowieka, tj. pedagogika i dydaktyka wczesnoszkolna oraz psychologia, a w szczególności integruję elementy zaburzonej sensoryki posturalnej i percepcyjnej w rozwoju dziecka oraz techniki niewerbalnego sposobu komunikowania się „Makaton”
Bardzo mocno w procesie korygowania wad wymowy angażuję do współpracy rodziców dzieci, ponieważ to oni spędzają dużo czasu ze swoimi dziećmi i to w różnych sytuacjach życiowych, a więc muszą wiedzieć jak   mobilizować dzieci do stosowania prawidłowej mowy i artykulacji głosek.
Terapia logopedyczna  odbywa się w formie zabawy w sali przystosowanej do prowadzenia zajęć z elementami terapii sensorycznej. Przyjemna atmosfera, ciekawe pomoce logopedyczne i indywidualne podejście redukuje stres do minimum i sprzyja szybkim, trwałym efektom w likwidowaniu wad wymowy u dzieci.

Robotyka

Zajęcia prowadzi mgr Agnieszka Post

Robot „Photon” wprowadza dzieci w świat nauki i nowoczesnych technologii to interaktywny robot, który uczy dzieci kodowania. Zajęcia z robotyki są prowadzone według programu pozwalającego dzieciom przechodzenie na kolejne etapy, tzw. poziomy zaawansowania. Program,  który obejmuje poziomy zapewnia dzieciom sukcesywne pokonywanie trudności, ćwiczenie nabytych sprawności oraz nieustanny rozwój i naukę. Dzieci zamieniają się w młodych naukowców budując , programując i wyznaczając trasę swojemu robotowi. Podczas zajęć poprzez zabawę  dzieci zdobywają wiedzę w praktyce.  Rozwijają kreatywność, uczą się logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

Język Angielski

Zajęcia prowadzi: mgr Barbara Bednarczyk

Na zajęciach z języka angielskiego poznajemy świat wokół nas w wersji angielskiej. Śpiewamy, ćwiczymy, gramy, pokazujemy, tańczymy, patrzymy i zapamiętujemy. A jak? Poprzez ciekawe i śmieszne piosenki i rymowanki, różnorodne gry, takie jak gry planszowe, np. gra Lego, gra w jajo czy Węże i Drabiny, gry ruchowe czy pamięciowe oraz teatrzyki pacynkowe. Wrażeń nie brakuje. Na zajęciach towarzyszą nam też pomocnicy. Są to potwory Bo i Mo, Teddy Bear Gosia oraz Little Miss Sunshine i Mr Strong. Dzięki nim uczymy się chętnie i aktywnie. A ja, Basia Bednarczyk (znana też jako bb’s playground), chętnie w tej nauce uczestniczę.

Szachy

Zajęcia prowadzi mgr Agnieszka Post

Nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Kształtuje pamięć, umiejętność logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Szachy wpływają na rozwój intelektualny, zwiększają aktywność umysłową, pobudzają zdolności twórcze dziecka.

Dzieci przygodę z szachami zaczynają już od 3 roku życia. Program „Prymusek Warcabek” wprowadza dzieci w krainę „Warcabka”, który odkrywa przed dziećmi stopniowo wszystkie tajemnice szachownicy. Poprzez ciekawe zabawy i wierszyki. Dzieci uczą się nazw bierek i zasad ich poruszania się po szachownicy, przygotują się do swego pierwszego turnieju szachowego.
Szachy zawierają wiele elementów wychowawczych. Uczą odwagi i odpowiedzialności za własne decyzje, przewidywania, koncentracji, spostrzegawczości i cierpliwości. Gra w szachy uczy pokory, wzmacnia pamięć uczy szacunku do przeciwnika. Wykształcone w ten sposób cechy charakteru przydadzą się dzieciom nie tylko przy szachownicy, ale będą wykorzystywane do dalszej nauki i kształtowaniu ich osobowości.

Teatrzyki

Studio artystyczne „Arlekin”

Jesteśmy miłośnikami sztuki i lubimy eksperymentować z rozmaitymi jej formami.

Poprzez nasze bajki chcemy przekazać dzieciom szereg uniwersalnych wartości takich jak: dobro, przyjaźń i pomoc sobie nawzajem.  Chętnie adaptujemy też stare, klasyczne

baśnie niosące w sobie ponadczasowe prawdy.

Tematyka spektakli  jest tak dobrana, by były one atrakcyjne  dla dzieci i niosły ze sobą treści wychowawcze. W ofercie są spektakle m.in. o tym, że należy dzielić się z innymi, używać zwrotów grzecznościowych, być odpowiedzialnym, tolerancyjnym oraz o tym jak pokonać nocne strachy.

 

Planowane spektakle teatralne w roku szkolnym 2018/2019

„O Michałku Nieśmiałku i jego piesku Wigorku”

Michałek i Wigorek są najlepszymi przyjaciółmi od lat. Razem się bawią i wykonują domowe obowiązki – są wprost nierozłączni. Jednak Michałek nie ze wszystkimi ma tak dobry kontakt jak z pieskiem. Jest on bardzo nieśmiałym chłopcem i nawet odezwanie się do sąsiadów jest dla niego trudną próbą. Lecz cóż to? Pewnego dnia Wigorek zniknął! Czy Michałkowi uda się przełamać nieśmiałość by odnaleźć swojego ulubieńca?

Wesoła i pełna ciepła bajka o tym, że nie warto być nieśmiałym, a uprzejmość i miłe słowo łatwo zyskają nam potrzebną pomoc.

„Niewychowany Czerwony Kapturek”

Wszyscy znamy historię o dobrej, uczynnej dziewczynce wędrującej z koszykiem łakoci i złym, okrutnym wilczysku, które usiłowało ją pożreć. Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego wilk był taki zły? A gdyby zacząć tak: Spacerujesz sobie spokojnie przez las, aż tu nagle wyskakuje ktoś z przeraźliwym piskiem i bez choćby najdrobniejszego powitania, szarpie Cię za ogon, paca po głowie łapami… Cóż za impertynencja! Toż to ze złości można normalnie zjeść babcię! Bajka z psiej strony barykady ucząca dzieci, czy i jeśli już – jak zbliżać się do naszych czworonożnych przyjaciół. Konsultowana z kynologami.

„Perypetie pluszowego misi”– Światowy Dzień Pluszowego Misia

Hieronim nie jest pięknym, nowym misiem. Nie ma kolorowej kokardy, ani fantazyjnego stroju… a co najgorsze zamiast szerokiego uśmiechu, jego pysz- czek ma smutny wyraz. Dlatego też, mimo licznych promocji, dzień po dniu Hieronim zostaje sam na sklepowej półce, cichutko roniąc pluszowe łzy. Aż tu nagle.. TAK! Ktoś go kupił! Czy naprawdę będzie teraz należał do tej ślicznej dziewczynki?! Pluszowe serduszko aż szybciej zabiło z emocji, gdy ktoś wreszcie czule go przytulił. Jednak czarne chmury znów zbierają się nad głową misia. Czyżby groził mu samotny powrót na zakurzoną półkę..?

Ciepła i wesoła bajka o tym, jak cenna jest przyjaźń, o zawiłościach pluszowego świata i o tym, dlaczego warto dbać o tych, których kochamy!

„Świąteczne marzenia”- bajka bożonarodzeniowa

Matylda jest chytra i złośliwa. Całymi dniami psoci i dokucza wszystkim wokoło, co więcej jest z tego dumna! Takie przecież są wszystkie lisy, prawda? Jednak pewnego zimowego dnia podsłuchuje nader interesujące wieści – jakiś Mikołaj rozdaje prezenty! Takiej szansy Matylda nie może przepuścić! Wychodzi wręcz ze swej lisiej skóry, byleby tylko dowiedzieć się jak najwięcej o tym przedziwnym zwyczaju. Ale cóż  to? Cała jej przebiegłość poszła na marne, a prezenty dostały tylko grzeczne zwierzątka i dzieci?!

Pełna humoru i ciepła opowieść o świątecznych zwyczajach, skrytych marzeniach oraz o tym, że każdy może stać się lepszą osobą.

„Zaczarowane krzesiwo” – na Podstawie baśni C. H. Andersena

Dzielny żołnierz powraca cały i zdrowy z wojny. Jednak nie dość,  że kiszki grają mu marsza, to jeszcze ktoś nie pozwala mu się wyspać pod
rosochatą wierzbą. Spotkana po drodze wiedźma składa wojakowi propozycję – za wejście do tajemniczego drzewa może otrzymać dużo pieniędzy – posłucha jej, czy nie?

„Zaczarowane krzesiwo” to klasyczna baśń o tym, jak odwaga i śmiałość potrafią wyciągnąć bohatera z wszelkich tarapatów oraz pomóc zdobyć serce pięknej księżniczki.

„Dzikie łabędzie”– na Podstawie baśni C. H. Andersena

Eliza jest piękną i dobrą dziewczynką, jak na prawdziwą księżniczkę przystało, a jej dwunastu braci napełnia cały zamek wesołymi figlami i radosnym śmiechem. Wszystko to zmienia się, gdy tato – Król bierze za żonę złą macochę. Zazdrosna wiedźma pozbywa się Elizy, a dzielnych królewiczów zamienia w dzikie łabędzie i wypędza precz. By ich uratować, dziewczynka musi sprostać straszliwej próbie…

Czy Eliza zdoła na czas  odczarować swoich braci i uniknąć niebezpieczeństwa? Czy spotka swojego księcia? „Dzikie łabędzie” to piękna klasyczna baśń o miłości i poświęceniu.

„Baśń o dwunastu miesiącach”

Zosia jest pracowitą, miłą dziewczyną o dobrym sercu. Wszyscy w okolicy bardzo ją za to lubią. Tylko Macocha z córką wciąż są zazdrosne o jej urodę i sympatię sąsiadów. Postanawiają więc, pod byle pretekstem, wysłać sierotkę na mróz, aby już nigdy nie wróciła. Tymczasem Zosia poznaje nieoczekiwanych pomocników – dwunastu braci.  Dzięki temu spotkaniu sierotka może wrócić do domu, a dzieci w ciekawy i zabawny sposób dowiadują się, czym charakteryzują się poszczególne pory roku.

Jest to pouczająca polska baśń o tym, że grzeczność i dobre serce zostaje wynagrodzone, a za lenistwo i złośliwość spotka nas kara.

„Jak Ania Złośnica została Zajączkiem Wielkanocnym” – bajka wielkanocna

Ania jest straszną złośnicą, dokucza każdemu od rana do wieczora. Nawet dziadek i babcia nie mogą dać sobie z nią rady. Pewnego dnia czara się przelewa i za sprawą przelatującej wróżki, Ania zostaje zamieniona w Wielkanocnego Zająca. Aby wrócić do swojej postaci, musi odkupić swoje winy. W jaki sposób może to zrobić, dzieci dowiedzą się z tej wesołej bajki.

Zapraszamy na magiczną podróż przez świat Wielkanocnych zwyczajów, gdzie można poznać takie osobistości jak: Wielkanocny Kurczaczek, Baranek oraz nader poważna i odpowiedzialna Kwoka.

„Zaczarowane szczęście”- Świetna bajka z okazji Dnia Mamy lub Dnia Taty

Księżniczka Oliwia jest bardzo wesołą dziewczynką, która wręcz uwielbia zabawy i figle ze swoim tatą. Jednak ten, ostatnimi czasy chodzi smutny i przygaszony. Wszyscy medycy w całym królestwie nie są w stanie odkryć, co trapi Króla. Czy szczęście Taty ktoś ukradł? Oliwia musi wybrać się do Zaczarowanego Lasu, by zbadać tą zagadkę i odnaleźć słynną i straszną Czarownicę.
Gdzie naprawdę podziało się szczęście taty? Co kryje się w Czarownicy? Jak wyleczyć smoka i po co komu siedmiomilowe buty? Dowiecie się z tej wesołej, a jednocześnie bardzo prawdziwej bajki.

Audycja muzyczne

www.audycjemuzyczne.com

Audycje muzyczne organizowane są przez ARTE – MUZA Białystok. Dzieciom prezentowane są bajki muzyczne, w których  mogą one interaktywnie uczestniczyć. Przy okazji dzieci poznają różne instrumenty oraz podstawowe pojęcia muzyczne. Oprócz ciekawych zabaw i konkursów, te muzyczne opowieści również uczą i wychowują.

PLANOWANE AUDYCJE MUZYCZNE NA ROK SZKOLNY 2018/19

 „BRZECHWAŁKI – CZYLI BRZECHWA DZIECIOM”

Audycja oparta na twórczości Jana Brzechwy, autora wielu znanych bajek i wierszy dla dzieci, m.in. „Żuraw i czapla”, „Na Wyspach Bergamutach”, „Rozmowa z psem” i innych. Te pełne humoru i zwariowanych sytuacji opowieści są doskonale znane nawet najmłodszym dzieciom. Dodana do tego oprawa muzyczna sprawia, że przedstawiane utwory nabierają jeszcze więcej życia i wigoru. Również muzycy wcielą się w postacie pochodzące z prezentowanych bajek. W programie znajdą się wiersze J. Brzechwy, adaptacje muzyczne, krótkie scenki teatralne oraz ciekawostki z życia poety.

„PANI  ADELA I  SWING”

Przeniesiemy się do złotych lat swingu, do lat 20-tych i 30-tych XX wieku. Pani Adela jest żoną bogatego barona. Mieszkają razem w Warszawie, ale często wyjeżdżają do Nowego Jorku gdzie mieszka ich dobry znajomy – hrabia Montero. Razem z nim odwiedzają różne kluby muzyczne, ponieważ wszyscy kochają muzykę. Bohaterowie tej muzycznej opowieści również sami grają na różnych instrumentach i popisują się swoimi umiejętnościami przed panią Adelą. W trakcie audycji dzieci dowiedzą się jak powstał swing, poznają popularne

utwory z tego gatunku, zapoznają się także z pojęciem muzycznym synkopa.

„SMUTECZKI WIGILIJNEJ GWIAZDECZKI”

Trwają przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Również w domu małego Władzia  wszyscy sprzątają, stroją choinkę i szykują świąteczne potrawy. Jednak Władzio nie jest niestety grzecznym chłopcem i cały czas we wszystkim przeszkadza. W przedświątecznym okresie spotykają go zaskakujące przygody – w jego domu pojawiają się znane dzieciom postacie z różnych bajek, które próbują doprowadzić do zapalenia się Wigilijnej Gwiazdki. Jednak coś stoi temu na przeszkodzie. Wszyscy, oprócz Władzia rzecz jasna, szukają w pośpiechu przyczyny tej sytuacji. Audycja, w której dzieci uczą się kolęd i poznają świąteczne zwyczaje.

„W STRONĘ SŁOŃCA”

Wyruszamy wraz z dziećmi w podróż do ciepłych krajów, gdzie cały czas świeci słońce. Piękna pogoda sprawia, że ludzie są uśmiechnięci, bawią się, tańczą i śpiewają. A jaka jest muzyka w tych słonecznych krainach? Jak można się tego spodziewać muzyka jest pogodna, pełna życia i bardzo taneczna. W nasze muzycznej wędrówce „w stronę słońca” odwiedzimy Kubę, Hawaje, Brazylię i inne gorące kraje. Dzieci poznają muzykę, instrumenty i zwyczaje tam panujące. W programie m.in. : lambada, taniec hula, piosenki w rytmie rumby i reggae.

Poza tym dużo zabaw z dziećmi oraz wspólne śpiewanie.

„KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY…”

Audycja ma na celu omówienie tematyki związanej z naszą ojczyzną, oraz przekazanie wartości patriotycznych. Czy dzieci wiedzą kiedy Polska obchodzi swoje „urodziny”? Jakie mamy tradycje, jakie regiony geograficzne i jakie są związane z nimi tańce narodowe i muzyka? W ciekawy sposób przedstawione zostaną także informacje dotyczące hymnu narodowego, flagi państwowej oraz polskiego godła. Zapytamy też dzieci z czego możemy być dumni jako Polacy. Już teraz czekamy z niecierpliwością na najbardziej zaskakujące odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiemy, że dziecięca fantazja na pewno da nam dużo do

Religia katolicka

Zajęcia prowadzi: Barbara Vaskevic

A Jezus, widząc to, oburzył się i rzekł do nich: «Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem należy królestwo Boże.
Mk 10,14

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z podstawowymi elementami religii katolickiej i przybliżenie im Osoby Pana Boga jako stwórcy świata i życia tak, aby stał się On dla nich Przyjacielem. W naszym Przedszkolu realizowany jest program nauczania religii rzymskokatolickiej pt.: Kochamy dobrego Boga. Adresatami programu są dzieci 6-letnie. Program ten uwzględnia rozwój psychofizyczny dzieci, stara się być w zgodzie z przeżywanymi przez nie emocjami i relacjami w rodzinie i w grupie rówieśniczej. Ukazuje dzieciom otaczający świat i pozwala otworzyć się na Boga i jego miłość. Zajęcia z religii odbywają się tylko dla dzieci, których Rodzice wyrażą na piśmie wolę uczestnictwa dziecka w zajęciach (do naszego przedszkola uczęszczają w większości dzieci wyznania rzymsko-katolickiego). Prowadzenie zajęć religii reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Tematy zajęć wpisywane są w dzienniki danego oddziału. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu. Czas trwania zajęć 30 minut.

Katecheza przedszkolna pomaga rozwinąć wiarę dzieci i buduje fundament dla ich przyszłej religijności poprzez wspólną rozmowę z Bogiem, wspólny śpiew, a także tworzenie dobrych nawyków w kontaktach z innymi ludźmi. Jest formą pomocy rodzicom w religijnym wychowaniu dzieci. Proces wychowania religijnego dzieci w wieku przedszkolnym bazuje głównie na osobowości i dojrzałości religijnej rodziców, opiekunów, dziadków, rodziców chrzestnych i osób najbliższych dziecku w wieku przedszkolnym.

Zajęcia religii w przedszkolu prowadzone są w formie zabawy. Podczas zajęć stosuję różne metody pracy z małym dzieckiem tj.: piosenka, zabawa, taniec, gra dydaktyczna, puzzle, inscenizacje, opowiadanie, uzupełnianie ilustracji rysunkami, naklejkami lub prostymi elementami do wycięcia, a także rysunek spontaniczny. Zabawy i twórczość dzieci, prowokujące aktywne słuchanie tworzą atmosferę sprzyjającą budzeniu się zażyłości dzieci z Jezusem, któremu zależy na dziecku.
Na religii promowana jest również postawa przedszkolaka, jako człowieka prawego, życzliwego i otwartego na ludzi. Wychowanie chrześcijańskie to wychowanie do miłości i budowanie życia swojego i dziecka na wartościach, które Jezus pokazuje w Ewangelii.
Uczęszczając na zajęcia religii, dziecko uczy się:
– czynić dobro,
– szanować wszystkich ludzi,
– zapominać urazy,
– mówić prawdę,
– wyrozumiałości,
– uczciwości,
W trakcie katechezy dostrzegam, jak dzieci nawiązują i zacieśniają relacje z Bogiem. Chcę, aby katecheza stała się dla dzieci radośnie wyczekiwanym spotkaniem i rozbudzała w nich chęć jeszcze większego poznania Boga.

Z darem modlitwy,
która niech „podlewa” wiarę dzieci nam powierzonych
i rodzin z przedszkola